Skip to main content

KEMUDARATAN ITU DAPAT DIHILANG


KEMUDARATAN ITU DAPAT DIHILANG

[SITI ZAINAB BINTI HANAPI]


(الضرر يزال)

Asal dari kaedah ini adalah hadits Nabi: La Darar wa La Dirar "لاضرر ولاضرار". Darar adalah menimbulkan kerosakan pada orang lain secara mutlak. Sedangkan Al-Dirar ialah menyanggah kemudaratan dengan kemudaratan. Hadith “La Darara wa La Dirar” ini adalah nas pengharaman darar kerana terdapat “La al-Istighraqiyyah (penafian yang merangkumi) yang membawa maksud pengharaman semua jenis kemudaratan kerana ia merupakan suatu bentuk kezaliman, melainkan apa yang dikhususkan dengan dalil seperti hukuman hudud dan hukuman-hukuman lainnya.Ini bermakna, kemudaratan dan sanggahan dengan kemudaratan yang diharamkan ialah ianya tanpa hak yang diharuskan syarak. Sementara megenakan kemudaratan dengan hak, itu adalah tuntutan syarak.
Contoh: Siapa yang merosakkan harta orang lain, maka bagi yang dirosak tidak boleh membalas dengan merosakkan harta benda si perosak. Kerana hal itu akan memperluas kerosakan tanpa ada manfaatnya. Kaedah yang betul adalah si perosak mengganti barang atau harta benda yang dirosaknya.
Kaedah ini terbahagi kepada 5 bahagian:
1. Kerosakan ditolak seboleh yang mungkin (الضرر يدفع بقدر الإمكان‏).
2. Kerosakan dapat dihilangkan (الضرر يزال.
3. Kerosakkan yang parah dihilangkan dengan kerosakkan yang lebih ringan (الضرر الأشد يزال بالضرر الأخف‏).
4. Kerosakan yang khusus ditangguhkan untuk menolak kerosakan yang umum (يتحمل الضرر الخاص لدفع الضرر العام‏).
5. Menolak kerosakan lebih utama daripada menarik kebaikan (درء المفاسد أولى من جلب المصالح). 


درء المفاسد أولى من جلب المصالح

درء المفاسد مقدم على جلب المصالح  Dar al-Mafasid Muqaddam A’la Jalb al-Masalih
Mengelak berlakunya kerosakan hendaklah didahului dari menarik maslahah.
Juga terdapat lafaz yang kedua iaitu Dar almafasid aula min jalb al-masalih.
Kaedah ini merupakan pecahan dari kaedah induk yang berbunyi al-darar yuzal. Ia merupakan kaedah yang amat penting dalam islam, bahkan Imam Izz Ibn abd al-Sallam mengatakan hukum Syarak tertakluk kepada dua keadaan ini iaitu menarik maslahah atau mengelak mafsadah atau kerosakan. Perbincangan berkaitan dengan maslahah dan mafsadah suatu perbincangan yang amat penting dalam pembinaan hukum islam yang menentukan sama ada sesuatu maslahah itu diambil kira atau sebaliknya dalam Islam. 


 Maksud Kaedah
Apabila bertembung dua keadaan iaitu yang boleh mendatangkan maslahah  atau kerosakan dalam melakukan sesuatu perkara atau dalam mengelakkan sesuatu, maka syarak telah menetapkan bahawa  hendaklah dielakkan perkara yang boleh mendatangkan kerosakan terlebih dahulu kemudian barulah dilakukan perkara yang boleh mendatangkan kebaikan dengan syarat maslahah tersebut terlalu sedikit berbanding kerosakan yang bakal terjadi. Sekiranya mafsadah yang bakal berlaku sedikit atau masih belum tentu sedangkan maslahah yang bakal diperolehi besar maka akan didahulukan maslahah. Kaedah ini masih mempunyai beberapa kaedah yang bersangkut antara satu sama lain. 
Al-quran membicarakan hukum tentang arak dalam firmanNya dalam surah al-Baqarah ayat 219.  Islam  mengakui bahawa di dalamnya ada sedikit kebaikan tetapi kerosakan yang terhasil dari arak melebihi kebaikan yang diperoleh darinya. Lantaran itu kebaikan atau maslahah yang terdapat didalamnya tidak diambil kira dan tidak diiktiraf untuk menghalalkan semua urusan yang berkaitan dengan arak sama ada penghasilan,penjualan, penghantaran dan sebagainya.

 Dalil Kaedah
Al-Quran
Firman Allah SWT:
مَن كَفَرَ بِاللهِ مِن بَعْدِ إيمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ وَلَـــٰــكِن مَّن شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْرًا فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِّنَ اللهِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿١٠٦﴾
“Barangsiapa yang kafir kepada Allah sesudah dia beriman (dia mendapat kemurkaan Allah), kecuali orang yang dipaksa kafir padahal hatinya tetap tenang dalam beriman (dia tidak berdosa), akan tetapi orang yang melapangkan dadanya untuk kekafiran, maka kemurkaan Allah menimpanya dan baginya azab yang besar”. (QS. An Nahl. 106).

Dari surat An Nahl ayat 106 tersebut diperoleh penjelasan bahawa jika seseorang dalam keadaan dipaksa kafir sedang hatinya tetap dalam keadaan beriman (hatinya tidak menginginkannya dan tidak pula melampaui batas), maka tidak ada dosa baginya. Sedangkan batasan terpaksa sebagaimana penjelasan surat An Nahl ayat 106 tersebut adalah jika sampai mengancam jiwa.
Hal ini menunjukkan bahawa menolak mudharat / bahaya (iaitu menghindari terancamnya jiwa) adalah lebih didahulukan daripada mengambil manfaat, iaitu mempertahankan keimanan (dengan catatan hatinya tidak menginginkannya dan tidak pula melampaui batas).
Firman Allah SWT:
يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا
Mereka bertanya kepadamu tentang khamar dan judi. Katakanlah: "Pada keduanya itu terdapat dosa besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya" [QS. Al-Baqarah : 219].

Ibnu Katsir rahimahullah  berkata : “Dosa itu berkait dengan masalah agama, sedangkan manfaatnya berhubungan dengan masalah duniawi, iaitu minuman itu bermanfaat bagi badan, membantu pencernaan makanan, mengeluarkan sisa-sisa makanan, mempertajam sebagian pemikiran, kenikmatan, dan daya tariknya yang menyenangkan. Sebagaimana dikatakan oleh Hasan bin Tsabit pada masa Jahiliyyah :
Kami meminumnya hingga kami terasa sebagai raja dan singa
Yang pertemuan itu tidak menghentikan kami
Demikian juga menjualnya dan memanfaatkan wang hasil dari penjualannya. Dan juga keuntungan yang mereka dapatkan dari permainan judi, lalu mereka nafkahkan untuk diri dan keluarganya. Tetapi faedah tersebut tidak sebanding dengan bahaya dan kerosakan yang terkandung di dalamnya, karena berhubungan dengan akal dan agama. Untuk itu Allah berfirman : ”tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya" [selesai – Tafsir Ibni Katsir 2/291-292].
Firman Allah SWT
وَلا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
“Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, karena mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan. Demikianlah Kami jadikan setiap umat menganggap baik pekerjaan mereka. Kemudian kepada Tuhan merekalah kembali mereka, lalu Dia memberitakan kepada mereka apa yang dahulu mereka kerjakan” [QS. Al-An’am : 108].
Memaki sembahan mereka sebenarnya membuat mereka marah, menghinakan mereka dan sembahan mereka, serta sebagai satu pembelaan terhadap agama Allah. Namun Allah melarangnya karena jika kita menempuh jalan tersebut akan terbuka jalan/sebab mereka memaki Allah tanpa ilmu. Hal itu merupakan mafsadat yang lebih besar lagi. Oleh karena itu maslahat untuk tidak memaki sembahan mereka lebih besar daripada maslahat yang dicapai dengan memaki sembahan mereka.


Hadith
Hadits ‘Aisyah radliyallaahu ‘anhaa, bahwasannya Nabi SAW pernah bersabda :
يا عائشة لولا أن قومك حديث عهد بجاهلية لأمرت بالبيت فهدم فأدخلت فيه ما أخرج منه وألزقته بالأرض
“Wahai ‘Aisyah, seandainya bukanlah kerana kaummu baru saja lepas dari Jahiliyyah, nescaya aku akan perintahkan meruntuhkan Ka’bah, lalu aku masukkan ke dalamnya apa yang pernah dikeluarkan daripadanya, dan Nescaya aku akan tempelkan (pintunya) ke tanah…” [HR. Al-Bukhari no. 1586 dan Muslim no. 1333].
Hadits di atas memberikan satu pelajaran bahawa Nabi shallallaahu ‘alaihi wasallam meninggalkan kemaslahatan pembangunan Ka’bah sesuai aslinya berdasarkan asas Nabi Ibrahim ‘alaihis-salaam demi menolak mafsadah; iaitu jika beliau shallallaahu ‘alaihi wasallam meruntuhkannya, maka manusia akan lari dari Islam atau murtad kerananya. Maka, beliau shallallaahu ‘alaihi wasallam mendahulukan menolak mafsadah daripada upaya mencari maslahat.
Hadits Jabir radliyallaahu ‘anhu tentang ‘Abdullah bin Ubay bin Salul dan kaum munafiqin lainnya :
وقال عبد الله بن أبي بن سلول أقد تداعوا علينا لئن رجعنا إلى المدينة ليخرجن الأعز منها الأذل فقال عمر ألا نقتل يا رسول الله هذا الخبيث لعبد الله فقال النبي صلى الله عليه وسلم لا يتحدث الناس أنه كان يقتل أصحابه
“’Abdullah bin Ubay bin Salul berkata : ‘Apakah orang-orang Muhajirin menentang kita ? Jika kita sudah kembali ke Madinah, pasti kelompok yang kuat akan mengusir kelompok yang lemah dari Madinah’. ‘Umar berkata : ‘Ya Rasulullah, mengapa tidak kita bunuh saja orang jahat ini ?’. Maksudnya : ’Abdullah bin ’Ubay bin Salul. Maka Nabi SAW bersabda : ’Jangan sampai orang-orang berkata bahawa Muhammad membunuh shahabatnya sendiri” [HR. Al-Bukhari no. 3518].

Nabi SAW menahan diri dari membunuh kaum munafiqin padahal (kalaupun dilakukan) terdapat maslahat. Namun hal itu tidak dilakukan agar tidak menjadi sebab larinya manusia (dari Islam) dan mereka mengatakan bahwa Muhammad telah membunuh para sahabatnya.
Jika terkumpul di dalamnya antara maslahat dan mafsadat dalam satu perkara, maka harus dipertimbangkan dengan benar untuk mengambil kesimpulan dalam amalan. Wajib baginya untuk menilainya, mana yang lebih utama antara maslahat atau mafsadatnya yang akan timbul. Jika maslahat yang dihasilkan lebih besar daripada mafsadatnya, maka dianjurkan baginya untuk melakukan amalan tersebut. Akan tetapi jika sebaliknya, mafsadat yang ditimbulkan lebih besar daripada maslahatnya, maka ia tidak boleh untuk melaksanakannya. Bahkan haram dilakukan. Jika maslahat dan mafsadat yang ditimbulkan sama, maka hendaknya ia tetap tidak melakukannya sebagai langkah kehati-hatian (terhadap mafsadah yang diperkirakan timbul)


Pembahagian Maslahah
Maslahah mempunyai banyak bahagian ada maslahah yang wajib seperti solat, maslahah yang sunat seperti solat sunat dan maslahah yang mesti ada dalam masyarakat seperti menyembahyangkan jenazah. Begitu juga dengan mafsadah ada yang makruh dan ada yang haram.
 Dari sudut yang lain Ulama telah membahagikan maslahah kepada 3 bahagian;
1.      Maslahah yang diambi kira oleh syarak
2.      Maslahah yang tidak diambil kira.
3.      Maslahah mursalah.





 Aplikasi kaedah
1. Diberi kelonggaran untuk meninggalkan beberapa kewajipan dengan sedikit kesukaran seperti dibolehkan duduk ketika  solat , berbuka ketika sakit. Adapun perbuatan yang dilarang syarak tidak memberi kelonggaran untuk melakukannya lebih –lebih lagi dosa –dosa besar .
2. Berlebih –lebihan ketika berkumur dan memasukkan air dalam hidung adalah sunat tetapi hukumnya makruh ketika berpuasa kerana ditakuti akan menyebabkan terbatal puasanya. Maka apabila bertembung antara maslahah (sunat berlebihan)dengan mafsadah(batal puasa)maka hendaklah dielakkan perkara yang boleh membatalkan puasa
3.Mendedahkan kepincangan dalam pentadbiran negara kepada orang ramai dibolehkan untuk mengelakkan orang ramai memilih pemimpin yang sama mentadbir negara yang boleh membawa negara kepada kehancuran.
4. Haram membuka kilang arak,premis judi, kelab malam ,rumah urut walaupun boleh membuka peluang pekerjaan kepada orang ramai kerana kerosakan lebih besar berbanding kebaikan.

5.Berbohong adalah dilarang tetapi apabila membawa kepada kebaikan ianya diharuskan seperti berbohong untuk mendamaikan dua orang yang berbalah atau untuk kebaikan suami isteri
Berikut contoh aplikasi kaedah ”Jalb-u al mashālih wa dar-u al mafāsid”
Penyelesaian pertama: Berusaha untuk mewujudkan semua jenis kemaslahatan dan menghilangkan semua kerosakan.
Dalam kaedah pertama ini, kita berusaha seboleh yang mungkin untuk mewujudkan maslahah dan menghilangkan semua kerosakan. Sebab, syariah turun untuk memelihara kemaslahatan dan menghilangkan semua kerosakan. Maka, maslahah apa pun jenisnya,  harus dipelihara. Dan kerosakan apapun wajib untuk dihilangkan. Akan tetapi, tuntutan memelihara dan menghilangkan maslahah dan kerosakan bersifat relatif—maksudnya, ia boleh jadi wajib, sunnah, haram, makruh, sesuai dengan kadar mashlahah-mafsadah. Seperti mana kaedah fasakh, perempuan boleh meminta untuk difasakhkan perkahwinannya jika dia merasakan dirinya teraniaya. Mereka boleh menghilangkan kemudaratan itu dengan memohon fasakh, khulu’ atau muta’ah. Ini kerana perempuan tidak mempunyai kuasa untuk menjatuhkan talak. Jadi Islam amat menitik beratkan keadilan dan membenarkan perempuan memfasakhkan perkahwinan mereka.
Penyelesaian kedua: mewujudkan maslahah dan menghilangkan kerosakan semampu yang boleh dilakukan.
Kaedah pertama adalah cara paling maksimum dalam upaya ”Jalb-u al mashālih wa dar-u al mafāsid.” Dalam kaedah kedua ini, kita lebih bersikap realistik berupaya mewujudkan dan merawat  kemaslahatan dan menghilangkan mafsadah dengan cara yang lebih efektif. Penyelesaian yang ditawarkan dalam kes kedua ini sesuai dengan kaidah furu’: al mafsadah tadra’u bi qadr al imkan atau al maisur la yasquthu bi al ma’tsur. Dalam sebuah riwayat, Nabi SAW tidak pernah memilih salah satu dari dua perkara kecuali yang paling mudah selama tidak berdosa dan/ atau perkara haram. Kalau kita dituntut untuk mengatasi masalah dengan penyelesaian yang terdapat pada kaedah yang pertama, kemungkinan yang lebih besar sedikit sekali yang mampu menjalankannya atau bahkan tidak ada sama sekali.
Penyelesaian ketiga: Yang lebih utama menghilangkan mafsadah dari pada mewujudkan maslahah manakala keduanya dalam keadaan yang sama; tidak berat ke salah satunya.
Sebagai contoh, sebelum kedua mereka, iaitu suami dan isteri melalui proses fasakh,mereka mungkin boleh mencuba menyelesaikan masalah rumah tangga mereka melalui kaedah kaunseling terlebih dahulu atau cuba menyelesaikan dengan melantik hakam.

 KES-KES
(Kes Pertama)
JH 37 BHG. 1
ADENAN BIN OTHMAN LWN INTAN IZZATI BINTI MD HASHIM
[Mahkamah Tinggi Syariah Negeri Kelantan, YA Tuan Haji Abdullah Bin Man, HMTS, 17 Julai 2007.
Kes Mal No. 03500-099-0004-2007
Fakta Kes
Dalam kes ini Perayu Adenan Bin Othman tidak berpuas hati dengan keputusan yang telah dibuat oleh Hakim Mahkamah Rendah Syariah Kota Baharu yang mana Hakim bicara telah menolak permohonan Perayu untuk mendengar kes taat balik dan mendengar permohonan cerai yang difailkan Responden Intan Izzati Binti Md Hashim.
Diputuskan
Mahkamah membuat keputusan pada hari ini rayuan Perayu ditolak dan Mahkamah kekalkan dengan keputusan Hakim Bicara.
Alasan Penghakiman YA HMTS
Dalam hal begini, Mahkamah perlu melihat sejauh manakah mereka berdua menjalani hidup secara aman. Adakah mereka berbahagia atau pun mereka sudah sampai kepada tahap syiqaq  atau asyaddu syiqaq yang tidak boleh diperbaiki lagi. Mahkamah melihat kedua-dua pihak sudah pun lama tidak tinggal bersama ekoran daripada pengesahan lafaz cerai yang dibuat oleh Responden pada Jun 2005 yang telah memakan masa dua tahun. Jika Hakim membicarakan kes tahap balik maka perkara ini tidak dapat diselesaikan. Oleh itu, Hakim Bicara memutuskan kes permohonan cerai didahulukan. Dan Mahkamah  melihat realiti kes dan kes cerai didengar terlebih dahulu kerana jika didengarkan kes taat balik dahulu, maka ia tidak akan membawa kepada penyelesaian kerana pihak Responden bertekad hendak bercerai. Mahkamah dapati  selepas daripada keputusan pengesahan cerai berpihak kepada Perayu tidak ada sebarang usaha yang diambil oleh Perayu untuk berbaik-baik semula malah ia seperti tidak ada selain daripada memfailkan permohonan taat balik.
Jika Mahkamah membiarkan kes ini untuk mendengar kes taat balik maka perpecahan mereka lebih teruk lagi. Berhubung dengan kaedah fiqh yang dihujahkan oleh Peguam Perayu
درء المفاسد اولى من جلب المصالح
Maksud: Menolak keburukan lebih baik dari mengambil kebaikan
Dan hadith Raslullah SAW:
ابغض الحلال الى الله الطلاق
Maksud: Perkara halal yang paling dibenci Allah adalah talaq
Pada pandangan Mahkamah kaedah ini dan hadith tersebut adakah ia sesuai dengan kes yang kita hadapi. Jika hanya berpegang dengan kaedah dan hadith ini semata-mata tanpa mengira soal yang mana lebih baik bercerailah atau berdamai. Maka tentu tidak timbul soal khulu’ dalam Islam, soal fasakh, soal membatal nikah, soal hukum-hukum bercerai dalam Islam yang mana kita dapati ada hukum makruh, sunat, wajib dan haram.


Kes Kedua
Dalam Mahkamah Rendah Syariah  Daerah Melaka Tengah Negeri Melaka
Tindakan kes Mal Bil: 04001-0208-2011
Fakta kes
Plaintiff dalam kes ini xxxxx No. KP: 67XXXX-XX-XXXX yang beralamat di No. 36 Jalan PE 14, Taman Paya Emas, Paya Rumput 75650 Melaka telah menfailkan Permohonan Perceraian secara fasakh ke atas pihak Defendan (suami) iaitu xxxxxx No. KP: 69XXXX-XX-XXXX menurut peruntukan dibawah 53 (1) (b) (h) dan (l) EUKINM 2002. Plaintif dan Defendan dalam kes ini adalah suami isteri yang sah. Mereka bernikah di Felda Bukit Mahdi Triang Pahang pada 6-11-1992.

Menurut satu kaedah Fiqh sebagaimana di dalam kitab Asbahu Wa An-Nadhair Fi Qawaid Al-Fiqhiyah, karangan Imam Jamaluddin Abdul Rahammn As-Sayuthi yang menyatakan bahawa
درء المفاسد على جلب المصالح
“ Menolak kerosakan-kerosakan lebih utama daripada menarik kemaslahatan-kemaslahatan”.
Permohonan Plaintif ini adalah bersesuaikan dengan pandangan ulamak Maliki yang menyatakan iaitu mengharuskan pemisahan dilakukan kerana tidak sehaluan dan juga kerana melakukan kemudaratan. Ini adalah untuk mengelakkan pertelingkahan yang berterusan sehingga kehidupan keluarga dan rumahtangga itu bertukar menjadi neraka dan bala bencana.
Di dalam Kitab Al Qawaid al-Fiqhiyyah, karangan Prof Dr Abdul Aziz Muhammad Azzam hlm 163, cetakan Dar al-Hadis Mesir Tahun 2005 ada menyebut:
درء المفاسد مقدم على جلب المصالح ما إذا كانت المفسادة مرجوحة فتقدم المصلحة
“Menolak kerosakan-kerosakan lebih utama daripada menarik kemaslahatan-kemaslahatan. Selama kerosakan itu lebih rajih (lebih kuat) maka ketika itu kemaslahatan diutamakan.
Berdasarkan kaedah fiqhiyyah diatas, mahkamah melihat bahawa dikekalkan perkahwinan itu baik kerana islam melarang perceraian, tetapi jika dikekal pihak Plaintif menghadapi kesengsaraan akibat daripada Defendan tidak memberi nafkah zahir dan batin sejak 9/2/2009. Andainya diteruskan perkahwinan ini sudah tentu Plaintif akan menjalani kehidupan yang tdak tahu kesudahan nasibnya.
Maka Mahkamah dengan ini memberi keputusan:
1. Mahkamah mensabitkan aduan Plaintif  bahawa Defendan telah gagal dan cuai mengadakan nafah zahir sejak Oktober 2010 sehingga sekarang kepada Plaintif, maka dengan ini Mahkamah bubarkan perkahwinan antara Plaintif.
2. Mahkamah perintahkan Jabatan agama Islam Negeri Pahang membatalkan sijil pernikahan di antara Plaintif dengan Defendan.
3. Mahkamah memerintahkan Plaintif supaya menjalani tempoh edah selama 3 kali suci mulai hari ini     /     / 2011
4. Mahkamah memerintahkan perceraian secara fasakh ini didaftarkan di Pejabat Agama Islam Melaka (JAIM) Melaka.

Comments

Popular posts from this blog

AL-BAYYINAH ALA MUDDA'IE WAL YAMIN ALA MAN ANKAR ALAIH

AL-BAYYINAH ALA MUDDA'IE  WAL YAMIN ALA MAN ANKAR ALAIH [AHMAD FARIS AINAN BIN MOHD RADZI] PENDAHULUAN Didalam Islam, yang menjadi teras kepada pelaksanaan hukumnya adalah ia mesti adil kepada semua pihak. Sebagaimana firman Allah SWT yang mafhumnya bermaksud: “ Apabila kamu menetapkan hokum diantara manusia supaya kamu menetapkannya dengan adil ” Adil dalam konteks ini bererti memberi peluang kepada pihak-pihak untuk mengemukakan pendakwaan dan mengemukakan pembelaan diri. Atas asas ini, maka seseorang itu adalah tidak bersalah selagi mana tidak dibukutikan bersalah. Ini adalah selari dengan kaedah:     الأصل براة ذمة (tiada apa-apa tanggungan pada asalnya)”. Maka jika dikaitkan antara kaedah ini dengan isu pendakwaan atau pembelaan maka ia bermaksud seorang itu tidak menanggung apa-apa beban kesalahan sehinggalah di buktikan yang sedemikian. Pelaksanaan proses kehakiman yang adil dan saksama adalah sangat dituntut di dalam agama Islam. Hal ini d...

AL-ASL BAQA' MA KANA ALA MA KANA

AL-ASL BAQA' MA KANA ALA MA KANA [MASITAH BINTI YAACOB] 1.0 PENDAHULUAN Kewujudan himpunan kaedah-kaedah fiqh dalam tradisi keilmuan Islam membuktikan bahawa terdapat usaha yang telah dilakukan oleh para ilmuwan Islam untuk menghimpunkan kaedah-kaedah fiqhiyyah untuk dijadikan panduan oleh umat Islam bagi menyelesaikan permasalahan hukum yang muncul dalam masyarakat di sepanjang zaman. Dalam tugasan kali ini saya mengambil tajuk dari   pecahan Kaidah Kubra Kedua . اﻷﺻﻞ ﺑﻘﺎء ﻣﺎ ﻛﺎن ﻋﻠﻰ ﻣﺎ ﻛﺎن   “Hukum Asal sesuatu itu   adalah kekal seperti sedia ada.” Contoh aplikasinya: Jika seseorang telah berwudhu untuk solat fardhu, dan setelah solat ia masih merasa yakin dalam kedaan suci, namun ketika hendak solat fardhu berikutnya ia ragu adakah sudah batal atau tidak, maka ia dikira tetap dalam keadaan suci. Dan hukum asal sesuatu itu adalah sepert ketetapan awal itu.  Kaedah fiqh sebagai hujah "asal sesuatu itu kekal mengikut apa yang ada sebel...