Skip to main content

KELAS MOOTING DI JKSNK

Kelas Kajian Kaedah dan Mooting
YA. Wan Mahyuddin bin Wan Muhammad
di Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Kelantan
27 Mei 2018


Sesi pertama, mendengar perbicaraan kes-kes mal di Mahkamah Rendah Syariah yang dibicarakan di hadapan Tuan Mohd Anwan bin Ab Muttalib.

Sesi kedua, perbincangan ilmiah di dalam kelas tentang permasalahan dan juga isu-isu berbangkit berkaitan kes-kes mal dan juga prosedur di mahkamah.







Gambar semasa pembelajaran


Catatan kelas 27 Mei 2018

Comments

  1. How to make money by starting a sportsbook - Work Tom
    Learn how to make money by starting a sportsbook. Learn how to make money by starting a sportsbook. Learn how to make money by starting a sportsbook. Learn how to หาเงินออนไลน์ make money by starting a

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

AL-BAYYINAH ALA MUDDA'IE WAL YAMIN ALA MAN ANKAR ALAIH

AL-BAYYINAH ALA MUDDA'IE  WAL YAMIN ALA MAN ANKAR ALAIH [AHMAD FARIS AINAN BIN MOHD RADZI] PENDAHULUAN Didalam Islam, yang menjadi teras kepada pelaksanaan hukumnya adalah ia mesti adil kepada semua pihak. Sebagaimana firman Allah SWT yang mafhumnya bermaksud: “ Apabila kamu menetapkan hokum diantara manusia supaya kamu menetapkannya dengan adil ” Adil dalam konteks ini bererti memberi peluang kepada pihak-pihak untuk mengemukakan pendakwaan dan mengemukakan pembelaan diri. Atas asas ini, maka seseorang itu adalah tidak bersalah selagi mana tidak dibukutikan bersalah. Ini adalah selari dengan kaedah:     الأصل براة ذمة (tiada apa-apa tanggungan pada asalnya)”. Maka jika dikaitkan antara kaedah ini dengan isu pendakwaan atau pembelaan maka ia bermaksud seorang itu tidak menanggung apa-apa beban kesalahan sehinggalah di buktikan yang sedemikian. Pelaksanaan proses kehakiman yang adil dan saksama adalah sangat dituntut di dalam agama Islam. Hal ini d...

KEMUDARATAN ITU DAPAT DIHILANG

KEMUDARATAN ITU DAPAT DIHILANG [SITI ZAINAB BINTI HANAPI] ( الضرر يزال ) Asal dari kaedah ini adalah hadits Nabi: La Darar wa La Dirar " لاضرر ولاضرار ". Darar adalah menimbulkan kerosakan pada orang lain secara mutlak. Sedangkan Al-Dirar ialah menyanggah kemudaratan dengan kemudaratan. Hadith “La Darara wa La Dirar” ini adalah nas pengharaman darar kerana terdapat “La al-Istighraqiyyah (penafian yang merangkumi) yang membawa maksud pengharaman semua jenis kemudaratan kerana ia merupakan suatu bentuk kezaliman, melainkan apa yang dikhususkan dengan dalil seperti hukuman hudud dan hukuman-hukuman lainnya.Ini bermakna, kemudaratan dan sanggahan dengan kemudaratan yang diharamkan ialah ianya tanpa hak yang diharuskan syarak. Sementara megenakan kemudaratan dengan hak, itu adalah tuntutan syarak. Contoh: Siapa yang merosakkan harta orang lain, maka bagi yang dirosak tidak boleh membalas dengan merosakkan harta benda si perosak. Kerana hal itu akan memperluas kero...

AL-ASL BAQA' MA KANA ALA MA KANA

AL-ASL BAQA' MA KANA ALA MA KANA [MASITAH BINTI YAACOB] 1.0 PENDAHULUAN Kewujudan himpunan kaedah-kaedah fiqh dalam tradisi keilmuan Islam membuktikan bahawa terdapat usaha yang telah dilakukan oleh para ilmuwan Islam untuk menghimpunkan kaedah-kaedah fiqhiyyah untuk dijadikan panduan oleh umat Islam bagi menyelesaikan permasalahan hukum yang muncul dalam masyarakat di sepanjang zaman. Dalam tugasan kali ini saya mengambil tajuk dari   pecahan Kaidah Kubra Kedua . اﻷﺻﻞ ﺑﻘﺎء ﻣﺎ ﻛﺎن ﻋﻠﻰ ﻣﺎ ﻛﺎن   “Hukum Asal sesuatu itu   adalah kekal seperti sedia ada.” Contoh aplikasinya: Jika seseorang telah berwudhu untuk solat fardhu, dan setelah solat ia masih merasa yakin dalam kedaan suci, namun ketika hendak solat fardhu berikutnya ia ragu adakah sudah batal atau tidak, maka ia dikira tetap dalam keadaan suci. Dan hukum asal sesuatu itu adalah sepert ketetapan awal itu.  Kaedah fiqh sebagai hujah "asal sesuatu itu kekal mengikut apa yang ada sebel...