Kaedah Asasiyyah Tentang Adat Kebiasaan
[AIN TASNIM BINTI RAHIMI]
Pendahuluan
Kaedah Asasiyah
tentang al-’adah al-Muhakkamah. Qawaid fiqhiyah (kaedah-kaedah
fiqh) adalah suatu hukum kulli (menyeluruh) yang mencakupi semua bahagian-bahagiannya. Qawa’id
fiqhiyah mempunyai beberapa kaedah, salah satu kaedah fiqh yaitu al-‘adah
al-muhakkamah (adat itu menjadi dasar dalam menetapkan suatu
hukum) yang diambil dari kebiasaan-kebiasaan yang wujud dan berkembang di
dalam masyarakat sehingga dapat dijadikan dasar dalam menetapkan suatu hukum
sesuai dengan nilai-nilai yang berkembang di dalam masyarakat. Dengan menguasai
kaedah-kaedah fiqh kita akan mengetahui kelebihan menguasai fiqh, karena kaedah
fiqh menjadi titik temu dari masalah-masalah fiqh, dan lebih arif di dalam
menerapkan fiqh dalam waktu dan tempat yang berbeza untuk sesuatu perkara, adat
kebiasaan, keadaan yang berlainan.Selain itu juga akan lebih selari di dalam menyikap masalah-masalah sosial,
ekonomi, politik, budaya dan lebih mudah mencari solusi terhadap masalah-masalah
yang terus muncul dan berkembang dalam masyarakat. Oleh karena itu, salah satu
fiqh yang akan dibahaskan pada kali ini ialah salah satu kaidah fiqh kelima
yaitu al-‘adah al-muhakkamah.
Kaedah
Asasiyyah Tentang Adat Kebiasaan
اَلْعَادَةُ
مُحَكَّمَةٌ
“Adat kebiasaan dapat dijadikan
hukum”
Kaedah fiqh asasi kelima adalah
tentang adat atau kebiasaan, dalam bahasa Arab terdapat dua istilah yang
berkenaan dengan kebiasaan yaitu al-‘adat dan al-‘urf.[1]Adat
adalah suatu perbuatan atau perkataan yang terus menerus dilakukan oleh manusia
lantaran dapat diterima akal dan manusia mahu mengulanginya. Sedangkan ‘Urf
ialah sesuatu perbuatan atau perkataan dimana jiwa merasakan suatu ketenangan
dalam mengerjakannya kerana sudah tidak asing dan logik serta dapat diterima
oleh fitrah atau kebiasaan kemanusiaan.[2]
Menurut A. Djazuli mendefinisikan,
bahwa al-‘adah atau al-‘urf adalah “Apa yang dianggap baik dan benar oleh
manusia secara umum (al-‘adah al-‘aammah) yang dilakukan secara berulang-ulang
sehingga menjadi kebiasaan”.[3] ‘Urf
ada dua macam, yaitu ‘urf yang shahih dan ‘urf yang fasid. ‘Urf yang shahih
ialah apa-apa yang telah menjadi adap kebiasaan manusia dan tidak menyalahi
dalil syara’, tidak menghalalkan yang haram dam tidak membatalkan yang wajib.
Sedangkan ‘urf yang fasid ialah apa-apa yang telah menjadi adat kebiasaan
manusia, tetapi menyalahi syara’, menghalalkan yang haram atau membatalkan yang
wajib.
Suatu adat atau ‘urf dapat diterima
jika memenuhi syarat-syarat berikut:
Dalil bagi Kaedah
خذ العفووامر بالعرف واعرض عن الجهلين
Dan suruhlah orang-orang mengerjakan yang makruf serta
berpalinglah dari orang-orang bodoh (QS. Al-A’raf: 199).
وعاشروهن بالمعروف Dan pergaulilah mereka secara patut (QS. An-Nisa: 19)
مَا رَءَاهُ اْلمُسْلِمُوْنَ حَسَنًا فَهُوَ عِنْدَ اللهِ حَسَنٌ وَمَا
رَءَاهُ المُسْلِمُوْنَ سَيْئًا فَهُوَ عِنْدَااللهِ سَيْءٌ
"Apa yang dipandang baik oleh orang-orang Islam
maka baik pula di sisi Allah, dan apa saja yang dipandang buruk oleh orang
Islam maka menurut Allah pun digolongkan sebagai perkara yang buruk" (HR.
Ahmad, Bazar, Thabrani dalam Kitab Al-Kabiir dari Ibnu Mas'ud).[4]
Cabang-cabang kecil bagi Kaedah
Di antara kaedah-kaedah cabang dari
kaedah al-‘adah muhakkamah adalah sebagai berikut:
اِسْتِعْمَالُ النَّاسِ حُجَّةٌ يَجِبُ العَمَلُ بِهَا (1
“Apa yang biasa diperbuat orang banyak adalah hujjah
(alasan/argument/dalil) yang wajib diamalkan”
Maksud kaedah ini adalah apa yang
sudah menjadi adat kebiasaan di masyarakat, menjadi pegangan, dalam erti setiap
anggota masyarakat mengamalkannya.[5]
Contoh: Apabila tidak ada perjanjian antara pemandu
trak dan kuli mengenai menaikkan dan menurunkan batu bata, maka pemandu
diharuskan membayar kos dengan kadar kebiasaan yang berlaku.
اِنَّمَا تُعْتَبَرُ العَادَةُ اِذَا اضْطَرَدَتْ اَو غَلَبَتْ (2
“Adat yang dianggap (sebagai pertimbangan hukum) itu
hanyalah adat yang terus-menerus berlaku atau berlaku umum”
Dalam masyarakat suatu perbuatan
atau perkataan yang dapat diterima sebagai adat kebiasaan, apabila perbuatan
atau perkataan tersebut sering berlaku, atau dengan kata lain sering berlaku
itu sebagai suatu syarat (salah satu syarat) bagi suatu adat untuk dapat
dijadikan sebagai dasar hukum.[6]
Contoh: Apabila seorang yang melangganan
majalah atau surat kabar, selalu dihantar
ke rumahnya, ketika majalah atau surat kabar tersebut tidak di hantar ke
rumahnya, maka orang tersebut dapat menuntut kepada pihak pengusaha majalah tersebut.
العِبْرَةُ للِغَالِبِ الشَّا ئِعِ لاَ لِلنَّادِرِ (3
“Adat yang diakui adalah yang umumnya terjadi yang
dikenal oleh manusia bukan dengan yang jarang terjadi”
Ibnu Rusydi menggunakan ungkapan lain, iaitu:
الحُكْمُ بِا لمُعْتَا دِلاَ بِا النَّادِرِ
“Hukum itu dengan yang biasa terjadi bukan dengan yang
jarang terjadi”
Contoh 1): Menetapkan hukum mahar dalam perkawinan
namun tidak ada kejelasan berapa banyak ketentuan mahar, maka ketentuan mahar
berdasarkan pada kebiasaan.
contoh 2): Para ulama’ berbeza pendapat tentang waktu
hamil terpanjang, dan jika menggunakan kaedah diatas, maka waktu hamil
terpanjang tidak akan melebihi satu tahun dan pula menentukan tempoh monopos
ketika wanita berusia 55 tahun.
المَعْرُوْفُ عُرْفَا كَالْمَشْرُوْطِ شَرْطًا (4
“Sesuatu yang telah dikenal ‘urf seperti yang
disyaratkan dengan suatu syarat”
Maksudnya adat kebiasaan dalam
bermuamalah mempunyai daya ikat seperti suatu syarat yang dibuat.[7]
Contoh :Apabila orang berhotong-royong membantu rumah
anak-anak yatim, maka berdasarkan adat kebiasaan, orang-orang yang membantu itu
tidak dibayar kerana seperti melakukan kerja-kerja sukarelawan.
الْمَعْرُوْفُ بَيْنَ تُجَّارِ كَالْمَشْرُوْطِ بَيْنَهُمْ (5
“Sesuatu yang telah dikenal di antara pedagang berlaku
sebagai syarat di antara mereka”
Sesuatu yang menjadi adat di antara
pedagang, seperti disyaratkan dalam transaksi.
Contoh: Transaksi jual beli batu bata, bagi penjual untuk
menyediakan pengangkutan sampai ke rumah pembeli. Biasanya harga batu bata yang
dibeli sudah termasuk kos pengangkutan ke lokasi pembeli.
التَّعْيِيْنُ
باِلْعُرْفِ كَالتَّعْيِيْنِ بِالنَّص (6
“Ketentuan berdasarkan ‘urf seperti ketentuan
berdasarkan nash”
Penetapan suatu hukum tertentu yang
didasarkan pada ‘urf dan telah memenuhi syarat-syarat sebagai dasar hukum, maka
kedudukannya sama dengan penetapan suatu hukum yang didasarkan pada nash.[8]
Contoh: Apabila seseorang menyewa rumah atau pondok
tanpa menjelaskan siapa yang akan tinggal di rumah tersebut, maka si penyewa
boleh memanfaatkan rumah tersebut tanpa mengubah mengubah bentuk atau
bilik-bilik rumah kecuali dengan izin orang yang menyewa.
المُمْتَنَعُ عَادَةً كَالْمُمْتَنَعِ حَقِيْقَةً (7
“Sesuatu yang tidak berlaku
berdasarkan adat kebiasaan seperti yang tidak berlaku dalam kenyataan”
Maksud kaedah ini adalah apabila
tidak mungkin terjadi berdasarkan adat kebiasaan secara rasional, maka tidak mungkin
terjadi dalam kenyataannya.
Contoh: Seseorang mengaku bahwa tanah yang ada pada
orang itu miliknya, tetapi dia tidak bisa menjelaskan dari mana asal-usul tanah
tersebut.
الحَقِيْقَةُ تُتْرَكُ بِدَلاَلَةِ العَادَةِ (8
“Erti hakiki (yang sebenarnya) ditinggalkan kerana ada
petunjuk erti menurut adat”
Contoh: Yang dimaksudkan jual beli adalah penyerahan
wang dan penerimaan barang oleh pembeli serta sekaligus penyerahan barang dan
penerimaan wang oleh si penjual. Akan tetapi apabila pembeli sudah menyerahkan
wang tanda jadi, maka berdasarkan adat kebiasaan, akad jual beli itu telah
terjadi. Maka pejual tidak boleh mebatalkan jual belinya meskipun harga naik.
الاِذْنُ العُرْفِ كَالاِذْنِ اللَفْظِى (9
“Pemberian izin menurut adat kebiasaan adalah sama
dengan pemberian izin menurut ucapan”
Contoh: Apabila tuan rumah menghidangkan makanan untuk
tamu tetapi tuan rumah tidak mempersilahkan, maka tamu boleh memakannya, sebab
menurut kebiasaan bahwa dengan menghidangkan bererti mempersilahkannya.
Kesimpulan
Dari pembahasan Kaedah ini, dapat disimpulkan
Kaedah fiqh asasi kelima adalah tentang adat atau kebiasaan, dalam bahasa Arab
terdapat dua istilah yang berkenaan dengan kebiasaan yaitu al-‘adat dan
al-‘urf. al-‘adah atau al-‘urf adalah Apa yang dianggap baik dan benar oleh
manusia secara umum yang dilakukan secara berulang-ulang sehingga menjadi
kebiasaan.
AIMI
NAZURA BINTI NAWI
lwn
MOHAMAD
SOBRI BIN AHMAD
[Mahkamah Rayuan
Syariah Kota Bharu, Kelantan, (Dato’ Haji Daud bin Muhammad)]
[Kes Rayuan Mal
Bil : 03000-017-0010-2007]
FAKTA KES
Di
dalam kes ini, Perayu membuat rayuan terhadap keputusan yang dibuat oleh
Mahkamah Tinggi Syariah berkaitan dengan tuntutan Harta Sepencarian pada 22 Mac
2006. Hakim Mahkamah Tinggi Syariah
memutuskan bahawa 10% daripada nilai rumah dapat kepada Perayu 20% daripada
nilai kereta Proton Waja JGH 508 dapat kepada Perayu. Manakala Perayu tidak
mendapat apa-apa daripada nilai saham kerana pada kes ini difailkan saham-saham
yang bernilai RM15,000.00 telah dijual.
Perayu
dan Responden telah berkahwin pada 18 Ogos 1994 di Jajahan Bachok, Kelantan dan
bercerai talaq satu kali pertama pada 17 Jun 2003. Selama 9 tahun tempoh
berkahwinan, pasangan ini telah dikurniakan 2 orang cahaya mata. Semasa dalam
tempoh perkahwinan, kedua-dua pihak telah sama-sama bekerja di mana perayu
bekerja sebagai guru, manakala Responden bekerja sebagai Pegawai Bank di Johor.
Sepanjang perkahwinan, kedua-dua pihak telah dapat membeli harta-harta yang
berikut hasil daripada sikap berjimat-cermat Perayu dan Responden. Harta-harta
tersebut adalah merupakan Harta Sepencarian iaitu harta yang diperolehi dalam
tempoh perkahwinan.
i) HARTA TAK ALIH
a)
Sebuah rumah teres biasa 2 tingkat di atas tanah No PTD 28767, Mukim Kluang,
Johor beserta tapak tanah runah tersebut yang bernilai RM150,000.00 di bawah
hakmilik Mohamad Sobri Bin Ahmad (Responden).
ii) HARTA ALIH
a)Sebuah
kereta Proton Waja yang bernombor pendaftaran JGH 508 yang bernilai
RM15,000.00
juga dimiliki oleh Mohamad Sobri Bin Ahmad (Responden).
b)Saham
Public Bank bernilai RM15,000.00 juga dimiliki oleh Mohamad Sobri Bin Ahmad(Responden).
Kesemua
harta tersebut dibeli semasa dalam tempoh perkahwinan dan selepas berlaku
penceraian Responden tidak membahagikan harta-harta tersebut kepada Perayu. Ini
menyebabkan Perayu ternafi haknya sedangkan Perayu turut memberi sumbangan
kepada perolehan harta-harta yang dinyatakan.
Responden pada asalnya ingin
membayar kepada Perayu sebanyak RM13,000.00, walaubagaimanapun, tidak
dipersetujui oleh Perayu. Oleh itu, Perayu mengemukakan tuntutan di Mahkamah
Tinggi Syariah. Yang Arif Hakim Mahkamah Tinggi Syariah telah memutuskan bahawa
rumah teres biasa 2 tingkat beserta tapak rumah di Mukim Kluang, Johor dapat
kepada Perayuse banyak 10% daripada nilai rumah tersebut. Manakala kereta Waja
dapat kepada Perayu sebanyak 20%daripada nilai kereta tersebut.Perayu juga
menuntut saham Public Bank yang bernilai RM15,000.00 , tetapi ditolak.
Perayu tidak berpuas hati dengan
kadar yang diputuskan oleh Hakim Mahkamah Tinggi Syariah,kerana sebagai seorang
isteri kepada Responden selama 9 tahun, beliau banyak memberi sumbangan.Perayu
tidak berpuas hati dan memfailkan rayuan di Mahkamah Rayuan Syariah terhadap
keputusan tersebut.
Isu dalam kes ini ialah :
i)
Sama ada harta sebuah rumah, sebuah kereta dan saham-saham adalah sabit Harta Sepencaraian
atau tidak :
ii)
Jika sabit, berapakah bahagian yang dapat kepada perayu.
Mengikut
seksyen 2 Enakmen Undang-undang Keluarga Islam (Negeri Kelantan) 2002
telah menjelaskan berkenaan harta sepencarian.
Harta
sepencarian adalah harta yang diperolehi bersama oleh kedua-dua suami isteri
semasa dalam tempoh perkahwinan. Konsep Harta Sepencarian adalah, harta
tersebut diperolehi dalam tempoh perkahwinan dan melalui usaha bersama kedua-dua suami isteri.
Walaupun
tidak ada perkataan Harta Sepencarian dalam Hukum Syarak secara nyata, namun ia
adalah adat melayu yang telah diterima pakai dan mendatangkan kebaikan kepada
kaum wanita. Di dalam Islam, apabila ‘adat’ atau ‘uruf’ diakui kebaikannya dan
telah diberi pengiktirafan undang-undang, kedudukannya adalah menjadi suatu
peraturan atau perundangan yang mesti diikuti dan dikuatkuasakan.
Kesemua
harta tersebut dibeli semasa dalam tempoh perkahwinan dan selepas berlaku
perceraian Responden tidak membahagikan harta-harta tersebut kepada Perayu. Ini
menyebabkan Perayu ternafi haknya sedangkan Perayu turut memberi sumbangan
kepada perolehan harta-harta yang dinyatakan.
Di
dalam kaedah fiqh atau Qawaid al-Fiqhiyyah menyatakan :
العادة محكمة
Bermaksud
: Adat itu diperakui dan diberi pengiktirafan undang-undang.
المعروف عرفا كاامشروط شرطا
Bermaksud
: Sesuatu yang diterima mengikut adat samalah kedudukannya seperti sesuatu yang
dibuat mengikut syarak.
Jumhur
al-fuqaha’ telah mengtakrifkan sebagai “ sesuatu yang telah menjadi kebiasaan
oleh manusia untuk mematuhinya dalam urusan kehidupan harian sehingga sebati
dengan mereka dan menjadi satu perkara yang lumrah sama ada uruf itu qauli atau
amali, am atau khas, sahih atau fasid[9].
Imam Syafie ada mengatakan
Bermaksud:
“Apabila
berlaku perselisihan antara suami dan isteri berhubung dengan perkakas rumah,
yang keduanya menetap di rumah itu, sama ada kedua-duanya sudah bercerai atau
tidak bercerai, dan rumah itu dimiliki oleh kedua-duanya atau salah seorang
daripada kedua-duanya, atau kedua-duanya meninggal dunia atau meninggal salah
seorang daripada keduanya. Lalu berselisih ahli waris daripada kedua-duanya,
maka siapa yang dapat membuktikannya maka dia akan memperolehinya dan jika
tidak adanya bukti maka disepakati secara ijma’ boleh diqiyas bahawa perkakas
itu berada di tangan kedua-duanya dan dibahagi dua....”[10]
KEPUTUSAN
Mahkamah
Rayuan yang bersidang pada 10 Februari 2008, setelah mendengar hujah-hujah daripada
Peguam Syarie bagi pihak Perayu dan Responden serta meneliti segala rekod
rayuan dan dokumen-dokumen berkaitan menerima rayuan Perayu serta membatalkan
keputusan Hakim Bicara dan mensabitkan harta sebuah rumah teres biasa 2 tingkat
dan tanah tapak rumah No. PTD 28767, Mukim Kluang Johor, No. Hakmilik HSD
34516, sebuah kereta Waja 1.6 yang bernombor pendaftaran JGH 508 dan
saham-saham bernilai RM15,000.00 sebagai harta sepencarian yang diperolehi
bersama oleh kedua-dua pihak iaitu sebuah rumah bernilai RM38,880.00 , sebuah
kereta bernilai RM32,686.00 dan saham-saham yang bernilai RM15,000.00
menjadikan keseluruhannya daripada jumlah RM86,566.00 iaitu sebanyak
RM28,855.33. Mahkamah menghukum ke atas Responden membayar kepada Perayu jumlah
tersebut dan kos ditanggung oleh pihak masing-masing.
SEMAH BINTI DAUD
lwn
HASSAN BIN AWANG
[Mahkamah
Rayuan Syariah Kota Bharu, Kelantan, (Dato’ Haji Daud bin Muhammad 26 Jun 2008]
[Kes Rayuan Mal Bil : 03000-017-0004-2008]
FAKTA KES
Perayu
dan Responden telah berkahwin pada tahun 1972/1973 mengikut Hukum Syarak dan
bercerai pada 29 April 1993 di Mahkamah Qadhi Kota Bharu dengan talaq satu kali
ketiga. Selama 20 tahun tempoh perkahwinan, pasangan ini dikurniakan 6 orang
cahaya mata. Semasa dalam tempoh perkahwinan Perayu adalah seorang sururumah,
manakala responden bekerja sebagai guru. Sepanjang hidup bersama, Perayu dan
Responden telah dapat membeli sebuah rumah yang beralamat di No. Lot 289, No.
Hakmilik 16638, Seksyen 23, Kota Bharu, Kelantan yang bernilai sebanyak
RM206,00.00 .
Di dalam kes ini, Perayu membuat
rayuan terhadap keputusan yang dibuat oleh Hakim Mahkamah Tinggi Syariah
berkaitan dengan tuntutan ahrta sepancarian pada 15 Julai 2007 yang memutuskan Perayu
mendapat 1/3 bahagian dan Responden mendapat 2/3 daripada jumlah gaji yang
dipotong iaitu sebanyak RM22,981.97 yang dibuat dalam tempoh perkahwinan Perayu
dan Responden.
Isu-isu dalam kes ini adalah :
i)Adakah Perayu berhak mendapat Harta
Sepencarian ke atas harta yang
dituntut
iaitu sebuah rumah berkembar dua tingkat di atas Lot No. 289 hak
milik G 16638 Sek.23,Bandar Jajahan Kota
Bharu, Kelantan yang bernilai
RM206,000.00 .
ii)Berapa kadar dan bahagian yang sepatutnya
diterima oleh Perayu.
Tidak
ada perkataan Harta Sepencarian secara jelas dalam Hukum Syarak namun ianya
mendatangkan kebaikan kepada kaum wanita di negeri ini. Ini kerana di dalam
kaedah Fiqh apabila sesuatu adat atau uruf itu telah diakui kebaikannya dan
telah diberi pengiktirafan kehakiman atau undang-undang kedudukannya pada masa
ini tidak lagi sebagai adat akan tetapi ianya berdasarkan kepada
kemaslahatan(maslahah) yang mesti diikuti dan dipatuhi, ertinya adat itu diakui
dan diberi pengiktirafan jesteru itu Mahkamah berpendapat Harta Sepencarian ini
adalah sebahagiandaripada hukum dan undang-undang Islam.
Hasil daripada kerjasama dan hubungan suami
isteri menjalankan tugas dan tanggungjawab dalam menguruskan rumahtangga dalam
bentuk usaha tenaga fizikal dan mental hingga memperolehi harta atau aset-aset
yang merupakan harta wang ringgit telah dipanggil sebagai Harta Sepencarian dan
diakui oleh Islam dan diberi pengiktirafan undang-undang dan penghakiman yang
berdasarkan kaedah al Adat Muhakkamah.
Di
dalam kaedah fiqh atau Qawaid Al-Fiqhiyyah menyatakan :
العادة محكمة
Bermaksud
: Adat itu diperakui dan diberi pengiktirafan undang-undang.
المعروف عرفا كاامشروط شرطا
Bermaksud
: Sesuatu yang diterima mengikut adat samalah kedudukannya seperti sesuatu yang
dibuat mengikut syarak.
PENDAPAT ULAMA’
1)Di
dalam kitab Qawaid al Fiqhiyyah, yang ditulis oleh Dr Abdul Karim Zaidan
yang bermaksud Uruf menhikut Jumhur al-Fuqaha’ telah ditakrifkan sebagai
“sesuatu yang telah menjadi kebiasaan oleh manusia untuk mematuhinya dalam
urusan kehiduoan harian sehingga sebati dengan mereka dan menjadi satu perkara
yang lumrah sama ada uruf itu qauli atau amali, am atau khas, sahih atau fasid.
2)Mengikut
pendapat Sayyid Sabiq[11]
dalam dibawah tajuk خدمة
المراة زوجها Sayyid Sabiq mengulas berdasarkan surah al-Baqarah ayat
228 mengenai perkara ini. Allah
berfirman yang bermaksud :
“Dan
isteri-isteri itu ada hak yang sama seperti kewajipan secara yang sepatutnya
dan suami mempunyai satu kelebihan atas isterinya.”
KEPUTUSAN
Mahkamah
Rayuan yang bersidang pada hari Khamis 26 Jun 2008, setelah mendengar
hujah-hujah daripada kedua-dua pihak dan meneliti rekod-rekod rayuan dan
dokumen-dokumen berkaitan dengan sebulat suara membenarkan rayuan pihak Perayu
dan memerintahkan seperti berikut :
i)Perintah Mahkamah Tinggi pada 15 Julai 2007, dengan ini dibatalkan dan
diganti dengan keputusan berikut :
Mahkamah ini memerintahkan Responden Hassan
Bin Awang membayar
kepada Semah Binti Daud sebanyak
RM37,869.00 iaitu 1/3 daripada nilai
bersih rumah yang berjumlah RM113,607.74
sebagai harta sepencarian: dan
ii)Kos rayuan ditanggung oleh Responden.
[1] Tidak bertentangan dengan syariat
[2] Tidak menyebabkan kefasadan dan tidak menghilangkan kemaslahatan
[3] Telah berlakunya pada umumnya orang muslim
[4] Burhanuddin, Fiqh Ibadat hlmn. 263
[5] A.Djazuli, Kaedah-kaedah fiqh hlmn 84-85
[6] Imam Musbukin, Qawaid Al-Fiqhiyyah hlmn. 102-103
[7] A. Djazuli Kaedah-kaedah Fiqh hlmn. 86
[8] Imam Musbikin, Qawaid Al-Fiqqiyah hlmn. 100
[9] Kitab al-Qawaid al-Fiqhiyyah karangan Abdul Karim Zaidan diterjemah
oleh Haji Muhammad Soleh Bin Haji Ahmad, cetakan Pustaka Abdul Majid ,hlm.622
[10] Imam Syafie di dalam kitab al-Um, Juz 8, Dar al-Fikr, Beirut, 1983
hlmn. 427
[11] Kitab Fiqh Al Sunnah jilid 2 hlmn 174
Comments
Post a Comment