Skip to main content

KAEDAH FIQHIYYAH DALAM PENGENDALIAN KES MAHKAMAH


Kaedah Fiqhiyyah Yang Sering Digunakan Dalam Pengendalian Kes Di Mahkamah Syariah

[NURUL SHAFIQAH BINTI MOHD ZULKIPLI]

   

KAEDAH-KAEDAH  FIQH  MENURUT  ISLAM

Kaedah  Fiqh  merupakan  pemahaman  yang  tercetus  melalui  pemikiran  ahli  fuqaha’,  ianya  telah  menjadi  salah  satu  perkara  asas  dalam  perbincangan yang  berlaku  diantara   fuqaha  yang  terdahulu  dari   kalangan   sahabat-sahabat  mahupun  para  mujtahid  sendiri.
 Selain  itu,  kaedah  ini  bukan  perkara  baru  yang  dicipta  akal  semata-mata,  malah,  jika  dihayati,  beberapa  hadith  yang  diriwayatkan,  mengandungi  beberapa  bentuk  kaedah  fiqh  yang  jelas.
 Justeru,  kaedah  fiqh  ini  adalah  berjalan  seiringan  dengan  pensyariatan  dalam   Islam  begitu   juga dalam  mengeluarkan  hukum  dalam  beberapa  perkara  baru.[1]

Antara  kaedah-kaedah  yang  selalu  digunapakai  di  dalam  mahkamah  ialah:
1.    Al-Umur  Bi  Maqosidiha الأمور بمقاصدها )  (
الأمور بمقاصدها
Maksudnya  :  “Segalanya  urusan  berdasarkan niatnya”. [2]

2.    Addhorar  Yuzal (الضرر يزال)
الضرر يزال
Maksudnya  :  “Mudarat  dihapuskan”[3]

3.   Al-Yaqin  La Yazulu  Bi  al-Syak (اليقين لا يزال بالشك)
اليقين لا يزال بالشك
Maksudnya  :  “Keyakinan  tidak  dihapuskan  dengan  syak”.

4.   Al-Musyaqqah  Tajlibu  At-TTaisir  (المشقة تجلب التيسير)
المشقة تجلب التيسير
Maksudnya  :  “Kesukaran  membawa  kepada  keringanan”







Kaedah  Fiqhiyyah  Yang  Sering  Digunakan  Dalam Pengendalian  Kes  Di  Mahkamah  Syariah


Antara  kaedah  fiqhiyyah  yang  kerap   digunakan  dalam pengendalian  kes  di  mahkamah  syariah  ialah  kaedah  fiqhiyyah   yang kedua iaitu Addhorar  Yuzal (الضرر يزال),[4]
Kaedah  ini  meliputi  kebanyakan  fiqh  Islami  dan  pengaplikasiannya  di  dalam  beberapa bidang  fiqh.  Sesungguhnya  sifat  hukum Islam  adalah  meraikan  manfaat  kepada  manusia  dan  menghalang  apa  jua kemudharatan.  Apabila  membincangkan  soal  kemudharatan,  tak  dapat  tidak  untuk  membincangkannya  bersama  maqasid  syari’yyah  iaitu  menjaga  agama,  jiwa,  keturunan,  harta  dan  maruah.
Kaedah  ini  muncul  berdasarkan  hadis  yang  diriwayatkan  oleh Al-hakim,  dari  Abi  Said  al-Khudri,  dari  rasulullah   s.a.w  menyatakan  bahawa :
لا ضرر ولا ضرار
Maksudnya  :  “Tidak  ada  mudarat  dan  tiada  yang  memudaratkan”.[5]

Dalam  membincangkan  perkataan  dhorar  dan  dhirar,  beberapa  ulama’  telah  mendatangkan  pentakrifan  padanya,  sepertimana   yang  dinyatakan  oleh  al-Khusyani :
     I.         Dharar   bermaksud  yang  pada  kamu  ada  manfaat  tetapi  ada  mudharat   pada  jiran  kamu.
   II.         Dhirar   ialah  tiada  padanya  manfaat  begitu  juga  pada  jiran  kamu.

Ada  juga yang  berpendapat bahawa  dharar dan  dhirar  seperti  bunuh  dan  pembunuhan.
     I.         Dharar  adalah  melakukan  kemudharatan  kepada  siapa  yang  tidak  memudharatkan  kamu.
   II.         Dhirar adalah  member  kemudharatan  kepada  siapa  yang  memberi  kemudharatan  kepada  kamu.
Menurut  Allamah  Ibnu  Atsir  dalam  kitabnya  ‘Annihayah’:
     I.         Dharar   bermaksud   tidak  memudaratkan  seseorang  akan  saudaranya,  iaitu  menafikan  sesuatu  dari  hak  saudaranya.
Dhirar  bermaksud  proses  dalam  kemudharatan  itu.


Kaedah  Melalui  Nas  Nabawiah

Kaedah  yang  diambil  adalah  berdasarkan  kepada  hadis-hadis  nabi  dan  kemudian  para  fuqaha’  mengambilnya  sebagai  kaedah  fiqh.  Sebagai  contoh  apa  yang  dinyatakan  dalam  Majalla  Al-ahkam  al-Adliyyah  beberapa  kaedah  yang  diambil  terus  dari  hadis  nabi.  Antaranya  ialah :

1)  Tidak  mudarat  dan  memudaratkan
لاضرر ولا ضرار

2)  Keterangan  dari  tangan  pendakwa  dan  sumpah  atas  siapa  yang  ingkari
البينة على المدعى واليمين على من أنكر

Ianya  dengan  terang  telah  menjelaskan  bahawa  kaedah  fiqh  melalui  bahagian nas  ini  adalah  yang  digunakan  dalam  perbahasan  hukum,  diambil  terus  hadis  Rasulullah.  Penetapan  hukum  di  dalam  Islam  adalah  menolak  apa jua  bentuk  atau  perkara  yang  bukan  tercipta  dari  nas-nas  Islam.

Contoh-contoh kes
.

1)    FASAKH
 
Kes  penceraian  secara  fasakh adalah  antara  kes  yang  menggunakan  kaedah
الضرر يزال  ini  .  Fasakh  diharuskan  jika  seseorang  itu  melakukan  suatu    kezaliman  yang  boleh  mendatangkan  kemudaratan  keatas  pasangannya, sepertimana  yang  tercatat  dalam  hadis  nabi  yang  diriwayatkan  oleh  Abi  Said  Al-Khuzri  r.a.  bahawasanya  nabi  s.a.w  telah bersabda  :  

لاضرر ولا ضرار لا
Bermaksud :
“Tidak  ada  kemudaratan  dan  tidak  memudaratkan”
(  Riwayat  Ibnu  Majah  dan  Al-Daraqtari  -  Sunan  Ibnu Majah,  juzuk  7,  No.Hadis 2331,  hlmn,  143  ) [6]



Contoh  Kes :

 DALAM  MAHKAMAH  TINGGI  SYARIAH  NEGERI  PAHANG  DARUL  MAKMUR,  DI  KUANTAN
KES MAL NO : 06100-014-0231 -2009, 06100-014-0480-2009, 06100-036-0186 – 2011
ANTARA
Huzreen  Suzlin  Binti  Ab  Hamid
Lwn
Muhammad  Azrul  bin  Ab . Hadi
LOKASI  : Mahkamah  Tinggi  Syariah  Kuantan
HAKIM  :  YA  Tuan  Haji  Mohd  Yusof  Bin  Ab  Ghani . AMP,  HMTS

Pada 29  Ogos  2014 bersamaan 03  Dzulkaedah  1435H,  suatu  tuntutan  Fasakh  telah  di jalankan   di  bawah  Seksyen.53  Enakmen  Undang-undang  Keluarga  Islam  (Negeri Pahang) 2005  di  Mahkamah  Tinggi  Syariah  Kuantan.  Plaintif,  Huzreen  Suzlin  Binti  Ab.Hamid  (No.K/P :780901-xx-xxxx)  telah  bernikah  dengan  Defendan,  Muhammad  Azrul  Bin  Ab.Hadi  (No K/P: 751103-xx-xxxx)   pada  17  Mei  2002  di  rumah  ibubapa  Plaintif  di  batu  12,  Jalan  Gambang  berwalikan  bapa  kandung  Plaintif  iaitu  Ab.Hamid  Bin  Hj  Mohamad.[7]

Perkahwinan  di  antara  Plaintif  dan  Defendan  adalah  suka  sama  suka  dan  hasil  daripada  perkahwinan  ini  Plaintif  dan  Defendan  telah  dikurniakan  dua  orang  anak,  seorang  lelaki,  Muhammad  Iman  syakeer  Bin  Muhammad  Azrul  yang  lahir  pada  18/01/2004  dan  seorang  anak  perempuan  bernama  Puteri  Nur  Iman  Syakireen  Binti  Muhammad  Azrul  lahir  pada  09/08/2005.

Plaintif  telah  menfailkan  tuntutan  fasakh  di  Mahkamah  Tinggi  Syariah  Kuantan  diatas  alasan  Defendan  dengan  sengaja  mengabaikan  tanggungjawab  sebagai  seorang  suami  kepada  Plaintif,  Defendan  telah  gagal  memberikan  nafkah  yang  sepatutnya  kepada  Plaintif  dan  anak-anak,  dan  Defendan  secara  lazim  menyakiti  atau  menjadikan  kehidupan  Plaintif  menderita  disebabkan  oleh  kelakuan  aniaya.

Plaintif  telah  memberi  keterangan  dengan  membawa  bukti  ke Mahkamah  bagi  menyokong  dakwaan-dakwaan  yang  dibuat terhadap  Defendan.  Mahkamah  mendapati  dan  berpuas  hati  dengan  segala  keterangan-keterangan  kedua-dua  pihak  dan  saksi-saksi  yang  dikemukakan.

Plaintif  telah  mengemukakan  tiga  orang  saksi  iaitu:
                        i.         Zawiyah  Daud  -  SP1
                      ii.         Rahmat  Bin  Muhammad  -  SP2
                    iii.         Uzair  Bin  Megat  Ali  -  SP3

Plaintif  juga  dalam  keterangannya  mengatakan  bahawa  Defendan  mempunyai  tabiat  buruk  iaitu  menghisap  dadah.  Namun,  di  dalam  kes  ini  mahkamah  menolak  keterangan  mengenai  defendan  pernah  menghisap  dadah  selepas  pihk  plaintif  gagal  untuk  membuktikannya.  Tiada  saksi  yang  dipanggil  oleh  pihak  Plaintif  bagi  membuktikan  yang  Defendan  menghisap  dadah  dan  tiada  pembktiann yang  dapat  meyakinkan  Mahkamah  mengaitkan  defandan  dengan  kes  dadah.

Plaintif  dan  Defendan  telah  tidak  tinggal  bersama  semenjak  Mac  2008  sehinggalah  kes  difailkan  dan  sehingga  sekarang  tiada  nafkah  untuk  Plaintif  dan  anak-anak  diberikan  sepanjang  tempoh  tersebut.

Dalam  kes  ini,  Mahkamah  juga  telah  mengambil keterangan  plaintif  yang  mana  plaintif  telah  bekerja  sebagai  Ekskutif  Pemasaran  di  Celcom  dengan gaji  lebih  kurang  RM2700  sebulan  manakala  defendan  tidak  mempunyai  pekerjaan  yang  tetap  dan  berpendapatan  rendah.  Defendan  telah  cuai  dalam menyediakan  nafkah  sewajarnya  kepada  Plaintif  dan  anak-anak  yang  boleh  mendatangkan  darar  kepada  plaintif  dan  anak-anak  yang  mana  sepatutnya  nafkah  merupakan  hak  isteri  dan  tanggungjawab  suami  untuk  menyediakannya.

Mahkamah  mendapati   keterangan  plaintif  juga  membuktikan  plaintif  telah  membeli  rumah  di  Pandan  Perdana  2,  Kuantan  dan  Plaintif  turut  membeli  kenderaan  yang  merupakan  keperluan  yang  mana  rumah  dan  kereta  tersebut  dibayar  oleh  plaintif  dan  suami  hanya  menumpang  sahaja.

Mahkamah  berpuas  hati  dengan  keterangan  dan  Qarinah  plaintif  bahawa  kehidupan  rumah  tangga  Plaintif  dan  Defendan  banyak  ditanggung  oleh  Plaintif,  selain  rumah  dan  kereta  plaintif  turut  menanggung  yuran  pelajaran  anak  di  TASKA,  malah  perbelanjaan  lain  rumahtangga   semua dibiayai  oleh  Plaintif  sendiri. Defendan  tidak  memberikan  nafkah  yang  sewajarnya  kepada  Plaintif   dan  tidak  bertanggungjawab  terhadap  urusan  rumah  tangga . Plaintif  telah  berkorban  segala-galanya  untuk  Defendan , urusan  rumahtangga  dan  anak-anak.

Oleh  itu,  Mahkamah  menyimpulkan  Defenden  dalam kes  ini  telah  cuai  dalam  menjaga  rumahtangganya.  Defenden  juga  gagal  menjalankan   kewajipannya  menafkahi  Plaintif  sedangkan  Plaintif  tidak  pernah  disabitkan Nusyuz  oleh  mana-mana  Mahkamah  yang  mana  akan  menggugurkan  haknya  daripada  nafkah.

Hukum  Syarak  dan  Undang-undang  memberi  kuasa  kepada  Mahkamah untuk  membubarkan  perkahwinan  suami  isteri  berdasarkan  kepada alasan-alasan  yang  munasabah  di  sisi  Hukum  Syara‘.   Antara  alasannya  ialah  apabila  suami  tidak  memberi nafkah  yang  wajib  kepada  isteri  untuk  suatu  tempoh  tertentu  sebagaimana  hujah diatas.  Merujuk   kepada   kes   Joan  Mary  Sulaiman  lwn  Sulaiman  Haji  Musa, Yang  Arif Hakim  Abu  Bakar ada mengatakan:-
·      Tidak  memberi  nafkah  atau  tidak  mengadakan  nafkah  kepada isteri  boleh  menjadi  kesukaran  dan  kesusahan  dalam  meneruskan  hidup kerana  nafkah  adalah  keperluan  asas  untuk  hidup

·      Ia  juga  boleh  dirujuk  di  dalam  kitab  Al-Firqatu  Baina  Al-Tazwijaini oleh  Ali  hasbullah,  muka  surat  133  yang  maksudnya :
Adalah  tidak  syak  lagi  bahawa  memegang  isteri  tanpa  memberi  nafkah  adalah  sangat-sangat  memudaratkannya  dan  menyakitinya.  Dalam  hal ini  suami  sepatutnya  melepaskan  isteri  dengan  cara  yang  baik.  Apabila  suami  tidak  berbuat  demikian,  maka  Qadhi  boleh  menjatuhkan  talaq  itu  untuk  menghindarkan  kezaliman  dan  menolak  kemudharatan.

Manakala  Defendan  dalam  kes  ini  memohon  kepada  Mahkamah  sekiranya  perkahwinan  tidak  dapat  dikekalkan,  alternative  kepada  perceraian  adalah  melalui  Seksyen  49  iaitu  Khul‘  (Tebus  Talaq)  selepas  menyatakan  Plaintif  berlaku  curang  dan  mempunyai  lelaki  lain. 

Didalam  kes  ini  juga  ,  Defendan  telah  gagal  mengemukakan  apa-apa  keterangan  yang  meyakinkan  dan  tidak  menafikan  dan  seterusnya  tidak  membuktikan  sebaliknya  keterangan  Plaintif  dan  saksi-saksi  Plaintif  .  Malah  Keterangan  Defendan  hanya  meceritakan  keburukan  Plaintif  ang  menurut  Defendan  mempunyai  hubungan  dengan  lelaki  lain.  Ini  bukanlah  suatu  usaha  untuk  menjernihkan  kembali  hubungan  rumahtanggga  plaintif  dan  defendan,  malah  ini  lebih  kepada  penyebab  syiqaq  yang   berpanjangan  sejak  2008  hingga  kes  ini  difailkan.

Malah  keterangan  saksi  defendan  yang  juga  merupakan  ibu  kepada  Defebdan  itu  sendiri  iaitu  Hjh  Soleha  Binti  Sulaiman    SD1  tidak  menunjukkan  adanya  usaha-usaha  dari  defendan  sendiri  atau  keluarga  untuk  mendamaikan  dan  menjernihkan  kembali  hubungan  suami  isteri  antara  plaintif  dan  Defendan.  Sepatutnya  ibu  defendan  lebih  berusaha  untuk   mendamaikan  pasangan  ini.

Plaintif  juga  telah  memohon  hak  penjagaan  anak  (Hadhanah)  bagi  kes  mal  bernombor  06100-014-xxxx-xxxx,  dan  mendapatkan  perintah  (komital)  menghina  mahkamah  bagi  kes  Mal  No.  06100-036-0186-2011.[8] Berhubungan  dengan  Hadhanah  kes  mal  No.  06100-014-xxxx-xxxx mahkamah  merujuk  kepada  Seksyen  85  Enakmen  Undang-undang  Keluarga Islam  (Negeri  Pahang)  2005  yang  memperuntukkan  bahawa;.
·               Hak  hadhanah  bagi  menjaga  seseorang  kanak-kanak  adalah  tamat  setelah  kanak- kanak  itu  mencapai  umur  tujuh  tahun,  jika  kanak-kanak   itu  lelaki,  dan  umur  Sembilan  tahun,  jika  kanak-kanak  itu  perempuan,  tetapi  mahkamah  boleh ,  atas  permohonan  Hadhinah,  membenarkan  dia  menjaga  kanak-kanak  itu  sehingga  kanak-kanak   mencapai  umur  Sembilan  tahun,  jika  kanak-kanak itu  lelaki,  dan  umur  sebelas tahun, jika  kanak-kanak  itu  perempuan.
·               Setelah  tamatnya  hak  hadhanah,  penjagaan  adalah  turun  kepada  bapa,  dan  jika  kanak-kanak  itu  telah  mencapai  umur kecerdikan  (mumaiyiz),  maka  kanak-kanak  adalah  berhak  memilih untuk  tinggal  sama  ada  ibu  atau  bapanya,  melainkan  jika  Mahkamah  memerintahkan  selainnya.

Mahkamah  mendapati  kedua-dua  anak  plaintif  dan Defendan  telahpun  mumaiyyiz  (mencapai  umur  kecerdikan)  dan  berhak  memilih  untuk  tinggal  bersama  plaintif  atau  Defendan.  Dalam  satu  hadith  riwayat  Imam  Ahmad,  dikisahkan  bahawa  Rasulullah  s.a.w  telah  menyuruh  seorang   anak  yang  sudah  mumaiyyiz  memilih  sama  ada  ibu  atau  bapa  yang  dia  suka  tinggal. “Wahai  anak!  Ini  bapamu dan  ini ibumu,  peganglah  tangan  siapa  yang  kamu suka  antara  mereka  berdua.  Lalu  anak  itu  memegang  tangan  ibunya, lantas ibunya  membawa  ia  pergi.”  (HR Imam Ahmad)

Keputusan  :
Setelah  Mahkamah  meneliti  serta  menghalusi  segala  keterangan  Plaintif  dan  Defendan,  Dokumen-dokumen  yang  dikemukakan,  maka  Mahkamah  berpuashati,  dengan  ini  Mahkamah  perintah  dan  sabitkan  bahawa  tuntutan  fasakh  Plaintif  adalah  jelas  dan  wajar  memandangkan  dalam  kes  ini  Defendan  tidak  mahu  melafazkan  talaq  kepada  plaintif,  wujudnya  darar  di  pihak  Plaintif,  dan  tiada  tanda-tanda  perkahwinan  ini  pulih  daripada  shiqaq.

Diperintahkan  Plaintif  untuk  beriddah  tiga  kali  suci  mulai  hari  ini  dan  daftar  cerai  Fasakh  setelah  tamat  tempoh  14  hari  untuk  rayuan  jika  ada  sebarang  rayuan  selepasnya,  bagi  kes  Mal  No. 06100-028-0480-2009  untuk  hadhanah,  dua  orang  anak  dipanggil  ke  Mahkamah  Tinggi  Syariah  untuk  diambil  pendapatnya  dan  Kes  Mal  No.  06100-036-0186  tahun  2011  dibatalkan.


















Kepentingan  Ilmu  Kaedah  Fiqh  Menurut Pandangan  Ulama’.

Dapat  disimpulkan  di  sini  beberapa  kepentingan  ilmu  ini,  antaranya :
a)    Kaedah  ini   mempunyai  peranan  dalam  meringankan  pengambilan  hukum  fiqh  dengan  cara  menyusun  masalah  fiqh  yang  furu’  dengan  satu  cara  atau  kaedah  yang  umum.  Tanpa  kaedah  ini,  maka  masalah  furu’ akan  bertentangan  antara  satu  sama  lain  tanpa  ada  asal  yang  boleh  dipegang.
b)    Dengan  mempelajari  kaedah ini, mampu untuk menjaga dan memelihara  masalah  fiqh  yang  banyak dan  ada  juga  yang  saling  bertentangan  dengan  menjadikan  kaedah  ini cara  untuk menghadirkan  hukum.
c)    Mendidik   para  pengkaji   ilmu  untuk  mengeluarkan  hukum  dengan  kaedah  tersebut
Mempelajari ilmu yang berkaitan dengan usul fiqh atau kaedah-kaedah fiqhiyyyah ini  adalah bagi menyampaikan hukum hakam mengikut syarak yang bersifat praktikal atau sesuatu yang lebih kepada amali dengan cara meletakkan kaedah-kaedah serta manhaj-manhaj untuk menggunakanya dengan betul tanpa mengetahui asal-usul sesuatu hukum itu jika kita tidak mempelajarinya terlebih dahulu.. [9]







[2] Al-Suyutiyy  1998  :  35
[3] Al-Nadawiyy  1994  :  287

[5] Imam  Malik  1985  :  745,  al-Bayhaqiyy  1999  :  115  &  al-Hakim  1990  :  66.
[6] Riwayat  Ibnu  Majah  dan  Al-Daraqtari  -  Sunan  Ibnu Majah,  juzuk  7,  No.Hadis 2331,  hlmn,  143 

Comments

Popular posts from this blog

AL-BAYYINAH ALA MUDDA'IE WAL YAMIN ALA MAN ANKAR ALAIH

AL-BAYYINAH ALA MUDDA'IE  WAL YAMIN ALA MAN ANKAR ALAIH [AHMAD FARIS AINAN BIN MOHD RADZI] PENDAHULUAN Didalam Islam, yang menjadi teras kepada pelaksanaan hukumnya adalah ia mesti adil kepada semua pihak. Sebagaimana firman Allah SWT yang mafhumnya bermaksud: “ Apabila kamu menetapkan hokum diantara manusia supaya kamu menetapkannya dengan adil ” Adil dalam konteks ini bererti memberi peluang kepada pihak-pihak untuk mengemukakan pendakwaan dan mengemukakan pembelaan diri. Atas asas ini, maka seseorang itu adalah tidak bersalah selagi mana tidak dibukutikan bersalah. Ini adalah selari dengan kaedah:     الأصل براة ذمة (tiada apa-apa tanggungan pada asalnya)”. Maka jika dikaitkan antara kaedah ini dengan isu pendakwaan atau pembelaan maka ia bermaksud seorang itu tidak menanggung apa-apa beban kesalahan sehinggalah di buktikan yang sedemikian. Pelaksanaan proses kehakiman yang adil dan saksama adalah sangat dituntut di dalam agama Islam. Hal ini d...

KEMUDARATAN ITU DAPAT DIHILANG

KEMUDARATAN ITU DAPAT DIHILANG [SITI ZAINAB BINTI HANAPI] ( الضرر يزال ) Asal dari kaedah ini adalah hadits Nabi: La Darar wa La Dirar " لاضرر ولاضرار ". Darar adalah menimbulkan kerosakan pada orang lain secara mutlak. Sedangkan Al-Dirar ialah menyanggah kemudaratan dengan kemudaratan. Hadith “La Darara wa La Dirar” ini adalah nas pengharaman darar kerana terdapat “La al-Istighraqiyyah (penafian yang merangkumi) yang membawa maksud pengharaman semua jenis kemudaratan kerana ia merupakan suatu bentuk kezaliman, melainkan apa yang dikhususkan dengan dalil seperti hukuman hudud dan hukuman-hukuman lainnya.Ini bermakna, kemudaratan dan sanggahan dengan kemudaratan yang diharamkan ialah ianya tanpa hak yang diharuskan syarak. Sementara megenakan kemudaratan dengan hak, itu adalah tuntutan syarak. Contoh: Siapa yang merosakkan harta orang lain, maka bagi yang dirosak tidak boleh membalas dengan merosakkan harta benda si perosak. Kerana hal itu akan memperluas kero...

AL-ASL BAQA' MA KANA ALA MA KANA

AL-ASL BAQA' MA KANA ALA MA KANA [MASITAH BINTI YAACOB] 1.0 PENDAHULUAN Kewujudan himpunan kaedah-kaedah fiqh dalam tradisi keilmuan Islam membuktikan bahawa terdapat usaha yang telah dilakukan oleh para ilmuwan Islam untuk menghimpunkan kaedah-kaedah fiqhiyyah untuk dijadikan panduan oleh umat Islam bagi menyelesaikan permasalahan hukum yang muncul dalam masyarakat di sepanjang zaman. Dalam tugasan kali ini saya mengambil tajuk dari   pecahan Kaidah Kubra Kedua . اﻷﺻﻞ ﺑﻘﺎء ﻣﺎ ﻛﺎن ﻋﻠﻰ ﻣﺎ ﻛﺎن   “Hukum Asal sesuatu itu   adalah kekal seperti sedia ada.” Contoh aplikasinya: Jika seseorang telah berwudhu untuk solat fardhu, dan setelah solat ia masih merasa yakin dalam kedaan suci, namun ketika hendak solat fardhu berikutnya ia ragu adakah sudah batal atau tidak, maka ia dikira tetap dalam keadaan suci. Dan hukum asal sesuatu itu adalah sepert ketetapan awal itu.  Kaedah fiqh sebagai hujah "asal sesuatu itu kekal mengikut apa yang ada sebel...