Skip to main content

KEYAKINAN TIDAK HILANG DENGAN KERAGUAN



KEYAKINAN TIDAK HILANG 
DENGAN KERAGUAN

[CHE DAHLIAWATI BINTI CHE DAUD]



PENDAHULUAN

            Islam mengajar kita supaya berusaha mengelakkan sesuatu yang boleh mendatangkan syak. Ini adalah kerana syak boleh menimbulkan kekeliruan dan banyak keadaan, ia boleh mendatngkan kesusahan kepada kita. Saranan dan galakkan ini sebenarnya untuk mengelakkan sebarang pertelingkahan yang mungkin tercetus akibat dari kesamaran dan kekaburan maklumat pada masa hadapan.
            Sebagai manusia biasa , kita tidak dapat lari terlupa, oleh kerana itu, islam telah mendatangkan penyelesaian kepada permasalahan ini . antaranya , kita kembali kepada perkara yang meyakinkan. Rasulullah SAW telah mengajarkan beberapa asas untuk kita mengatasi masalah syak ini. Antara ajaran baginda dalam memberi panduan bagaimana mengatasi syak dalam solat adalah melalui sebuah hadis daripada Abu Sa’ad al-Khudri: jika seseorang daripada kamu ragu-ragu ketika solat, dia tidak ingat berapa rakaatkah yang telah dikerjakannya : tiga atau empat, maka ketepikanlah keraguan tersebut dengan keyakinan. (Riwayat Muslim) . Hadis ini menunjukkan bahwa apabila seseorang itu berada dalam keadaan syak sama ada dia telah menunaikan berapa rakaat, maka perlu mengambil kira bilangan yang sedikit kerana ia meyakinkan dan tidak terjejas dengan keraguan. Demikian juga seseorang yang telah mengambil wudhuk, namun selepas itu dia terlupa sama ada sudah terbatal ataupun tidak, maka dia dikira masih berada dalam keadaan berwuduk. Oleh itu, seharusnya kita berusaha mengelakkan diri dari sesuatu yang mendatangkan syak .

DEFINISI KAEDAH FIQH : KEYAKINAN TIDAK HILANG DENGAN KERAGUAN
Pengertian yakin dari sudut bahasa :
Fairuz Abadi : jauh dari keraguan Al-Jirjani : pengetahuan yang tiada keraguan bersamanya .Ibn Manzur : pengetahuan yang dari keraguan serta dipastikan sesuatu perkara .
Dari beberapa pengertian yang salah dikemukakan dan mereka semua sepakat mengatakan bahawa yakin ialah lawan bagi ragu – ragu .
Pengertian yakin dari sudut istilah :
Jirjani : beritiqad bahawa sesuatu itu dalam keadaan begini disamping itu ia juga beritiqad tidak mungkin selain dari yang diitiqad tadi, serta ia bersesuaian dengan keadaan dan tidak mungkin akan hilang .
Pengertian syak dari sudut bahasa :
Jirjani : iaitu teragak agak antara dua perkara atau keadaan yang saling bertentangan tanpa adanya tarjih salah satu dari keduanya ketika syak tersebut .
Pengertian syak dari sudut istilah :
Imam al-nawawi : teragak agak antara dua keadaan sama ada wujud atau tidak sesuatu perkara , sama ada kedua duanya berada pada satu tahap atau yang satu lebih .
 Sumber asal kaedah :
Asal kaedah ini berdasarkan dalil-dalil hadis tertentu, antaranya ialah :
1.     Berdasarkan hadis daripada Abu Hurairah :
" إذا وجد أحدكم في بطنه شيئا فأشكل عليه أخرج منه شيء أم لا فلا يخرجن من المسجد حتى يسمع صوتا أو يجد ريحا "
Maksudnya : apabila seseorang daripada kamu merasakan sesuatu dalam perutnya, kemudian timbul keraguan dengan sebabnya : apakah yang telah keluar sesuatu daripadanya atau tidak ? janganlah sekali-kali ia keluar daripada masjid sehingga ia mendengar suara atau mencium bau (ia mendapati ada bukti batal wuduknya) .


2.     Sebagaimana hadis riwayat Abu Hurairah , Rasulullah s.a.w bersabda :
 " إذا كان أحدكم في الصلاة فوجد حركة في دبره أحدث أو لم يحدث فأشكل عليه فلا ينصرف حتى يسمع صوتا أو يجد ريحا ".
Maksudnya : apabila seseorang kamu sedang sembahyang dan ia dapati ada gerakan (keluar sesuatu) pada duburnya apakah ia telah berhadas atau tidak berhadas serta timbul keraguan tentangnya. Janganlah ia berhenti (daripada) sembahyang hinggalah mendengar suara atau mencium bau.
            Hadis tersebut membawa maksud , jika seseorang itu merasa ragu-ragu di dalam mengerjakan sembahyang dan tidak tahu berapa rakaatkah ia telah sembahyang. Iaitu apakah ia telah mengerjakan tiga atau empat rakaat , hendaklah ia menghilangkan keraguan itu dan tetapkanlah dengan apa yang meyakinkan dengan mengira tiga rakaat sahaja . untuk itu, apa yang dimaksudkan dengan kkeyakinan disini ialah tiga rakaat, kerana tiga rakaat itu sebelum empat .
Maksud umum kaedah :
Apabila sesuatu perkara atau sesuatu keadaan telah diyakini ketetapannya atau telah diputuskan hukumnya berdasarkan kepada dalil-dalil yang kuat atau tanda – tanda yang dipercayai maka perkara tersebut atau keadaan tersebut tidak akan terangkat hukum yakin semata mata dengan syak yang lemahatau andaian yang tidak disandarkan kepada dalil yang kuat . hukum tadi akan berterusan sehingga datangnya dalil yang setara dengannya .
Huraian kaedah
Kaedah itu antara lain bermaksud , hukum asal atau yang terkuat dikira tetap ada terhadap apa yang telah ada . ia juga membawa kepada pengertian kekal sesuatu yang berlaku pada masa lampau mengikut ketetapan atau thabit pada masa lau. Iaitu samada ia sesuatu ketetapan atau penafian. Ia dikekalkan mengikut keadaan dan hal sebagaimana adanya itu tanpa apa-apa perubahan selagi tidak ada dalil yang merubahnya.

Kes Berkaitan dengan  Kaedah Fiqh : Permohonan Farak Nikah
Nuraizah Chin Bt Abdullah ( pemohon )
Lawan
Jamry Bin Ahmad ( Responden )

[ Dalam Mahkamah Rendah Syariah Sepang, Selangor Darul Ehsan]
[Tuan Wan Mahyuddin bin Wan Muhammad ,Hakim), 24 oktober 2005]
[kes Mal saman No. 10006-011-100-2005]
Enakmen pentadbiran agama islam ( Negeri Selangor ) 2003 permohonan untuk memfarakkan pernikahan-pernikahan berlangsung di negeri Perak- pemohon adalah seorang mualaf- menggunakan wali hakim yang tidak diberi tauliah oleh Sultan –sijil pernikahan palsu- pernikahan batil –hukuman berkahwin tanpa wali-pemohon bersumpah dengan yamin al-mutammimah- pernikahan pemohon dan responden difarakkan oleh mahkamah .

FAKTA KES
Kes ini mula difailkan pada 27 april 2005 . Pemohon telah menggunakan khidmat peguam syarie pada 29 jun 2005. Mahkamah ini berbidangkuasa mendengar kes ini kerana pemohon telah tinggal dan bermastautin di dalam daerah sepang . ini adalah permohonan untuk membubarkan atau memfarakkan pernikahan antara pemohon dan responden berdasarkan peruntukkan seksyen 62 (2) (b) Enakmen pentadbiran Agama Islam ( Negeri Selangor) 2003. Pemohon adalah seorang mualaf yang telah memeluk Islam pada 09.09.2002
            Berdasarkan surat perakuan nikah ditanda p1 pemohon dan responden telah pun bernikah pada tarikh 14.11.2002 di perak . pernikahan ini telah diurus dan diatur sepenuhnya oleh responden dengan menggunakan wali hakim. Berdasarkan kepada affidavit bertarikh 27 April 2005 antara alasan pemohon untuk memfarakkan pernikahan ini dengan responden ialah kerana pemohon merasakan pernikahannya dengan respomden tidak sah mengikut hukum syarak kerana diragui wali hakim yang menikahkan mereka. Wali hakim yang menikahkan mereka juga tidak diiktiraf dan tidak dilantik oleh Jabatan Agama Islam Negeri Perak (JAIP) serta tidak ditauliahkan sebagai wali hakim. Selain itu, terdapat satu surat sokongan dari jabatan Agama Islam perak, pejabat Agama Islam Ipoh dan pejabat Agama Islam Daerah Sepang yang telah mengesahkan sijil pernikahan yang telah dikeluarkan adalah palsu .

Diputuskan selepas plaintif melafazkan yamin al-mutamimah :
1) Mahkamah menfarakkan pernikahan antara pemohon dan responden.
2) Responden dihalang daripada mendekati pemohon .
3) surat asal nikah bernombor 0005824 di perak dibatalkan .
Peguam syarie :
Yang Bijaksana Encik Juraish bin Kamaruddin daripada jabatan Agama Islam Negeri Selangor mewakili pemohon .
Surah dari al-Quran yang dirujuk :
1) surah al- Baqarah ayat : 232
Hadith yang dirujuk :
Hadith yang diriwayatkan oleh Abu Daud, sabda Rasulullah SAW maksudnya : ‘ sultan menjadi wali bagi sesiapa yang tidak mempunyai wali ’.
Hadith riwayat Abu Daud, sabda Rasulullah SAW : “ tidak ada nikah tanpa wali’’.
Undang-undang yang dirujuk :
1. Enakmen pentadbiran Agama islam ( Negeri Selangor ) 2003 .
2. Enakmen keterangan Mahkamah Syariah (Negeri Selangor )2003.
3. Enakmen tatacara Mal Mahkamah syariah ( Negeri Selangor) 2003.
4. Enakmen undang-undang keluarga islam ( Negeri Selangor) 2003.

Kes yang dirujuk :
Kes Zainak Abidin bin Mohamed lwn Norziah binti Mohd. Nor ( jun 1998), jurnal Hukum, ms 91 .

ISU-ISU :
1.     Isu pertama ialah siapakah sebenarnya yang berhak menjadi wali bagi pihak pemohon? Pemohon di dalam kes ini adalah seorang mualaf yang telah memeluk agama islam pada 9 september 2002. Ini berdasarkan satu surat akuan memeluk agama islam bernombor 01981 dari pejabat Agama Islam Segamat , Johor yang telah diserahkan ke mahkamah semasa pendaftaran. Sesungguhnya setiap perkahwinan itu hendaklah dilakukan mengikut hukum syarak dan mengikut undang-undang. Di dalam Enakmen undang-undang keluarga islam (Negeri Selangor )2003 . Berdasarkan keterangan pemohon, tidak ada seorang pun dari saudara mara atau nasab, oleh itu wali yang sebenarnya bagi pihak pemohon adalah sultan di tempat pemohon bermastautin.
2.     Isu kedua iaitu persoalan adakah jurunikah yang menikahkan pasangan ini mempunyai kuasa perwakilan sebagai wali hakim yang dilantik oleh sultan?
3.     Isu ketiga iaitu adakah surat dari jabatan agama islam perak, pejabat Agama islam ipoh dan pejabat Agama islam Daerah Sepang bileh diterima sebagai qarinah yang kuat untuk mmembuat keputusan kes ini?
4.     Yang menjadi isu keempat ialah hukum pemohon berkahwin tanpa wali dan perkara yang menyusul selepasnya.
ALASAN PENGHAKIMAN :
Sepanjang perbicaraan, kes ini telah didengar oleh sebelah pihak kerana responden tidak hadir dan tidak dapat dikesan . Saman bagi kes ini telahpun sempurna apabila iklan telah dikeluarkan di dalam Akhbar Utusan Malaysia yang memaklumkan responden hendaklah hadir ke mahkamah ini pada 20 jun 2005. Di dalam Enakmen tatacara Mal Mahkamah Syariah (Negeri Selangor) 2003, menyebutkan di dalam seksyen 48(3) “ penyampaian ganti hendaklah mempunyai kesan yang sama seperti penyampaian ke diri” . berdasarkan permohonan yang dibuat oleh pihak pemohon terdapat beberapa isu yang perlu diputuskan .

KEPUTUSAN :
1.     Mahkamah mengiktiraf dan berpuas hati dengan hasil siasatan dan laporan bertulis dari Jabatan Agama Islam Perak, pejabat Agama Islam Ipoh dan Pegawai Agama Islam daerah sepang Selangor.
2.     Maka dengan ini , pernikahan di antara pemohon dan responden bertarikh 14.11.2002 difarakkan oleh mahkamah .
3.     Pemohon hendaklah bereddah mulai hari ini.
4.     Responden dihalang mendekati pemohon.
5.     Surat akuan nikah bernombor 0005824 dalam bil. daftar 311/2002, bertarikh akad nikah 14.11.2002 dibatalkan mulai hari ini.
6.     Pembatalan pernikahan ini hendaklah didaftarkan di Pejabat Agama Islam Daerah Sepang.


PENUTUP /  KESIMPULAN KAEDAH :
            Kaedah Al Yakin La Yuzalu Bi Syakk merupakan kaedah yang amat penting dalam kehidupan manusia kerana ia mempunyai banyak hubungan dengan hukum feqah . disamping itu,  ia mempunyai pengaruh besar dalam kehidupan manusia dalam melakukan ibadah kepada Allah SWT .  Kaedah ini juga mempunyai hubungan yang rapat dalam kehidupan manusia seperti hakim yang menjatuhkan hukuman terhadap pesalah ianya bersandarkan kepada bukti yang melampaui keraguan atau dengan kata lain dengan bukti yang yakin. 

RUJUKAN

1.     Jurnal hukum, jabatan hakim syariah Malaysia,  m/s 91
2.     Dr. Ab. Latif Muda, Dr Rosmawati Ali @ Mat Zin, Perbahasan kaedah-kaedah fiqh, Kuala Lumpur : cetakan pertama,2000 .
3.     Wahbah Zuhaily, al-fiqh al-islami wa Adillatuh, jilid 9, muka surat 6972-6972 .
4.     Al-fiqh al-Manhaji ala mazhab al-Imam Al-Syafei, Dar al-Syamiyyah,jilid 2, 2000, muka surat 57-60.



Comments

Popular posts from this blog

AL-BAYYINAH ALA MUDDA'IE WAL YAMIN ALA MAN ANKAR ALAIH

AL-BAYYINAH ALA MUDDA'IE  WAL YAMIN ALA MAN ANKAR ALAIH [AHMAD FARIS AINAN BIN MOHD RADZI] PENDAHULUAN Didalam Islam, yang menjadi teras kepada pelaksanaan hukumnya adalah ia mesti adil kepada semua pihak. Sebagaimana firman Allah SWT yang mafhumnya bermaksud: “ Apabila kamu menetapkan hokum diantara manusia supaya kamu menetapkannya dengan adil ” Adil dalam konteks ini bererti memberi peluang kepada pihak-pihak untuk mengemukakan pendakwaan dan mengemukakan pembelaan diri. Atas asas ini, maka seseorang itu adalah tidak bersalah selagi mana tidak dibukutikan bersalah. Ini adalah selari dengan kaedah:     الأصل براة ذمة (tiada apa-apa tanggungan pada asalnya)”. Maka jika dikaitkan antara kaedah ini dengan isu pendakwaan atau pembelaan maka ia bermaksud seorang itu tidak menanggung apa-apa beban kesalahan sehinggalah di buktikan yang sedemikian. Pelaksanaan proses kehakiman yang adil dan saksama adalah sangat dituntut di dalam agama Islam. Hal ini d...

KEMUDARATAN ITU DAPAT DIHILANG

KEMUDARATAN ITU DAPAT DIHILANG [SITI ZAINAB BINTI HANAPI] ( الضرر يزال ) Asal dari kaedah ini adalah hadits Nabi: La Darar wa La Dirar " لاضرر ولاضرار ". Darar adalah menimbulkan kerosakan pada orang lain secara mutlak. Sedangkan Al-Dirar ialah menyanggah kemudaratan dengan kemudaratan. Hadith “La Darara wa La Dirar” ini adalah nas pengharaman darar kerana terdapat “La al-Istighraqiyyah (penafian yang merangkumi) yang membawa maksud pengharaman semua jenis kemudaratan kerana ia merupakan suatu bentuk kezaliman, melainkan apa yang dikhususkan dengan dalil seperti hukuman hudud dan hukuman-hukuman lainnya.Ini bermakna, kemudaratan dan sanggahan dengan kemudaratan yang diharamkan ialah ianya tanpa hak yang diharuskan syarak. Sementara megenakan kemudaratan dengan hak, itu adalah tuntutan syarak. Contoh: Siapa yang merosakkan harta orang lain, maka bagi yang dirosak tidak boleh membalas dengan merosakkan harta benda si perosak. Kerana hal itu akan memperluas kero...

AL-ASL BAQA' MA KANA ALA MA KANA

AL-ASL BAQA' MA KANA ALA MA KANA [MASITAH BINTI YAACOB] 1.0 PENDAHULUAN Kewujudan himpunan kaedah-kaedah fiqh dalam tradisi keilmuan Islam membuktikan bahawa terdapat usaha yang telah dilakukan oleh para ilmuwan Islam untuk menghimpunkan kaedah-kaedah fiqhiyyah untuk dijadikan panduan oleh umat Islam bagi menyelesaikan permasalahan hukum yang muncul dalam masyarakat di sepanjang zaman. Dalam tugasan kali ini saya mengambil tajuk dari   pecahan Kaidah Kubra Kedua . اﻷﺻﻞ ﺑﻘﺎء ﻣﺎ ﻛﺎن ﻋﻠﻰ ﻣﺎ ﻛﺎن   “Hukum Asal sesuatu itu   adalah kekal seperti sedia ada.” Contoh aplikasinya: Jika seseorang telah berwudhu untuk solat fardhu, dan setelah solat ia masih merasa yakin dalam kedaan suci, namun ketika hendak solat fardhu berikutnya ia ragu adakah sudah batal atau tidak, maka ia dikira tetap dalam keadaan suci. Dan hukum asal sesuatu itu adalah sepert ketetapan awal itu.  Kaedah fiqh sebagai hujah "asal sesuatu itu kekal mengikut apa yang ada sebel...